۱۳۹۰ تیر ۱۵, چهارشنبه

پناهندگان ایرانی به ایران سفر می کنند

روزنامۀ نروژی زبان Vårt Land در شمارۀ دیروز خود، به سرگذشت پناهندگان ایرانی پرداخت، که پس از گذشت چند سال از اقامتشان، با دریافت گذرنامۀ ایرانی برای تفریح به ایران مسافرت می کنند. در این گزارش از بانویی ایرانی پرسش می شود: آیا شما کسی یا کسانی را می شناسید که در ایران تجارت برپا کرده اند؟ پاسخ اینگونه است: بلی، بسیاری از هم میهنانم را می شناسم، که در ایران فروشگاه های فرش، لباس و نمایشگاه های اتومبیل دایر کرده اند، و با گماردن بستگانشان برای ادارۀ محل بیزنس، به عایدی خوبی دست می یابند. و نیز می افزاید: همچنین مالیات کمتری را از اینروی که دارای شغلی تمام وقت در نروژ نیستند، می پردازند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در اسلوی نروژ نیز در این راستا، این موضوع را یک اقدام شرم آور توصیف کرده و گفت: ما در نروژ در گردشگاه موقت بسر نمی بریم، و این قبیل اقدامات می توانند، در بررسی پروندۀ پناهجویانی که تقاضای پناهندگی در حال حاضر می کنند، خلل وارد سازد. و نیز اضافه کرد: هیچ تفاوتی میان کسی که سی سال پیش به این کشور پناهنده شده است، با آن کس که امروز پناه می آورد نیست.

همچنین در خصوص گزارشی که از تلویزیون دولتی نروژ NRK که در تاریخ 11 فروردین سال کنونی نسبت به اقدام جاسوسی سفارت ایران در میان پناهندگان و مهاجران ایرانی پرده برداشت[که در تظاهراتی که در این پیوند در روز پس از انتشار در برابر سفارتخانه روی داد، چند تن از تظاهراتچیان توسط دیپلماتهای ایرانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، و در این پیوند پرونده هایی در دادگاه های این کشور در جریان است]، از محمد جواد حسینی، مدیر روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو نیز پرسش شد و وی چنین پاسخ می دهد: این قبیل ادعاها کذب محض است، و سفارت ایران هرگز دست به اینچنین اقداماتی نمی زند. همچنین می افزاید: نیاز نیست ایرانیان برای دریافت گذرنامه کلیۀ اطلاعات مربوط به چگونگی ورود به این کشور را بیان داشته و یا آنها را انکار نمایند، و نیز دریافت حمایت های اقتصادی از سوی مقامات ایرانی را برای اقدام های جاسوسی را مردود دانست[!]

ارسال به بی رنگی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر